Let's go to Sumatra! - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Yvet Mestrom - WaarBenJij.nu Let's go to Sumatra! - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Yvet Mestrom - WaarBenJij.nu

Let's go to Sumatra!

Blijf op de hoogte en volg Yvet

01 Oktober 2016 | Indonesië, Bukit Lewang

Daar is ie dan, de eerste blog van deze reis. Voor degene die het op fb gemist hebben, helaas deed deze website het niet in het hotel. Daarna ben ik 3 dagen in een dorpje geweest waar geen Wifi is. Vandaar dat ik nu pas de eerste blog schrijf.
De reis van Nederland is heel goed verlopen. Afgelopen zondag ben ik in Nederland vertrokken. Met de trein naar Schiphol. Ook de vlucht verliep goed. Ik zat aan het gangpad (zoals gevraagd met inchecken) en naast me was de stoel leeg. Daarnaast zat een jongen die ook alleen reisde. Hij heeft de hele reis zijn koptelefoon op gehad (soms zelfs als de stewardes iets vroeg) , dus we hebben geen een woord met elkaar gesproken. Zodra ik in Jakarta (Indonesië) de eerste voet uit het vliegtuig zette, voelde het direct vertrouwd. De warmte die als een deken om je heen valt. De geur, die niet te omschrijven is. En wow mijn koffer is dit keer wel aangekomen en is nog heel.
Met mijn koffer ga ik op weg naar terminal 1 van het vliegveld. Helaas was het niet mogelijk om mijn koffer direct door te laten gaan naar Sumatra. Ach ja dan checken we nog een keer in. Zodra ik de bus zie weet ik direct weer hoe Indonesië is. Er is geen bagageruim. Het koffer moet je meenemen naar je zitplaats. En nee, dan moet je je geen Nederlandse bus voorstellen die even hoog is als de stoep. Nee deze kun je het best vergelijken met een bus voor schoolreisjes. Meerdere trappen op dus. Dat zal zeker niet de laatste keer zijn.
Ook de tweede vlucht verloopt goed. Ik zit bij het raam. Naast me is een stoel vrij en dan zit er een man. Ik ben de enigste blanken op de vlucht dus kun je voorstellen hoe ze me aanstaarde toen ik naar binnen stapte. Terwijl we aan het wachten zijn om op te stijgen, zie ik dat er naast me een ander vliegtuig wordt uitgeladen. Dit spektakel heb ik in NL ook gezien tijdens het wachten, maar dat ging er toch iets anders aan toe. Hier gaat het gewoon met de hand. Een persoon klimt in het ruim en geeft de koffers/dozen aan de volgende. Deze legt ze op een grote bolderkar. We vertrekken. Tijdens de vlucht heb ik een prachtig uitzicht.
Ik land in Medan en ook hier is mijn koffer heel aangekomen. De man van het hotel staat me al op te wachten en brengt me naar het hotel.
Na een heerlijke nacht ga ik de stad Medan bekijken. Een stad zoals de vele grote steden. Veel verkeer en een paar mooie pareltjes.
De volgende dag vertrek ik naar Tangkahan. Ik ga met de taxi naar de busterminal en neem daar de lokale bus. Hij vertrekt redelijk op tijd, maar 15 minuten te laat. Het lijkt te mooi om waar te zijn, want snel genoeg parkeren ze de bus aan de zijkant van de weg. Dik een uur later gaan we weer rijden. Er zijn een aantal mensen ingestapt en een aantal goederen ingeladen. We rijden weer en staan weer even stil. Dit de hele weg lang. Uiteindelijk kom ik om 16:00 bij de logde aan. Wat eigenlijk een rit van 4 uur had moeten zijn. Ach ja dat is Indonesië. Tangkahan is een heel klein dorpje (loges voor toeristen en de mensen die voor het toerisme werken, verder niets). Het ligt ergens in de rimboe. Kun je nagaan over wat voor een weg we er zijn gekomen, een hobbel weg. En dan bedoel ik echt een hobbel weg waar je de gaten moet ontwijken. Tangkahan is zoals de mensen daar zeggen het enigste toeristische dorpje in Sumatra zonder wifi. Ik moet zeggen dat dat ook wel lekker is (voor 3 dagen dan maar he).
In Tangkahan ben ik gaan wandelen in de rivier. Ik was opzoek naar de hotspring. Deze heb ik niet gevonden, maar de wandeling was leuk. De volgende dag ga ik tubben (op een soort zwemband drijven op de rivier). we gaan eerst naar de hotspring. Het blijkt een gat in de rotswand te zijn. Ik ben er gisteren langs gelopen! Het tubben is heerlijk. Drijven op de rivier met aan allebei de klanten jungle. De apen zie je van boom naar boom springen. Een prachtig uitzicht! We lunchen bij een waterval. De guides zoeken een vrucht wat je kan gebruiken als shampoo. Ze vinden deze en we krijgen een heerlijke hoofdmassage terwijl je de waterval als uitzicht hebt.
Vandaag ben ik vroeg op gestaan om de olifanten te wassen en voeren. Een unieke ervaring. Ook heb ik een rit gemaakt van een uur dwars door de jungle.
Na de rit ben ik naar Bukit Lawang gereisd. De Lodge heeft een jeep voor me geregeld. Geen overbodige luxe met deze weg. Het guesthouse is prima hier. Morgenvroeg start ik met een 2 daagse jungle trekking. Ben benieuwd wat ik daar allemaal ga zien. Hopelijk orang oetans, als ik de gids hoor dan moet dat wel lukken. Ik hoop alleen niet dat het hetzelfde weer is als vanavond, want dat is alleen maar regen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bukit Lewang

Yvet

Actief sinds 06 Sept. 2015
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 10165

Voorgaande reizen:

28 Februari 2018 - 24 Maart 2018

Marokko 2018

01 November 2017 - 25 November 2017

Gambia 2017

25 September 2016 - 21 Oktober 2016

Sumatra

03 Oktober 2015 - 01 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: