De tweede week - Reisverslag uit Berending, Gambia van Yvet Mestrom - WaarBenJij.nu De tweede week - Reisverslag uit Berending, Gambia van Yvet Mestrom - WaarBenJij.nu

De tweede week

Blijf op de hoogte en volg Yvet

14 November 2017 | Gambia, Berending

De rijd vliegt en ik heb ondertussen weer zoveel meegemaakt. Ik heb enkele dagen in het toeristengedeelte verbleven. Niecht wcht mijn ding. Het contact dat je met mensen krijgt is minder intensief.in dit gedeelte benik naar een krokodillenvijver geweest. Ze krijgen alleen vis te eten, waardoor ze de geur van vlees (en dus ook van mensen) niet als voer zien. Je kunt erdus letterlijk naast gaan zitten.
Na het toeristengebied met de lokale bus naar het binnenland gegaan. Hier bleek ik de enige gaszt te zijn in de lodge en dus ook de enige blanken in het dorpje. Het valt me vrijwel direct op dat heel veel mensen nederlandse tshirt dragen. Daarnaast zitten er vaak gaten in, zijn de grauw van kleur of niet de juiste maat. De huisjes zijn van steen, maar wel allemaal met golfplaten daken. Ze zijn klein en er wonen vaak meerdere mensen in.
Als ik een klein stukje door het dorp loop, wordt ik vrijwel direct. Uitgenodigd om bij een familie te komen zitten en te kletsen. Na een tijdje gaan de meiden water halen uit de put. Ik ga mee. In totaal moeten we 3 keer lopen. De eerste keer loop ik met niets, maar als we een tweede keer lopen, vraag ik of ze een kleine bak hebben voor mij, zodat ik het ook kan proberen. Het halve dorpt vindt jet grappig om te zien wat voor kleine emmer ik draag, maar ze vinden het ook allemaal heel leuk dat ik het probeer. Al moet ik zeggen dat deze emmer voor mij groot genoeg is.
Elke namiddag om 17:30 is er voetbal op het veldje bij de school. Dit wordt elke dag mijn vaste bezigheid. Spelen met de jongeren kinderen. Al hun vragen beantwoorden en kijken naar de jongeren hoe zij voetballen. Ze nodigen me ook uit, maar dit aanbod sla ik af. Met de kinderen voetballen is al lastig genoeg, want bal gevoel heb ik niet.
Een ochtend ben ik met een boot naar James Island geweest. Dit is een eiland waar slaven werden gehouden. Vanuit hier gingen ze naar de slavenmarkt om verkocht te worden aan Amerikanen of Europeanen. De markt heb ik gisteren gezien. Het is bizar om alle verhalen te horen en te beseffen hoe deze mensen hebben geleefd. Over een ding zijn ze het hier allemaal eens. Dit mag nooit meer ergens gebeuren.
Gisteren heb ik een lange reisdag gehad. Ik ben van 9.00 tot 15:30 onderweg geweest. De bus was voor deze lange afstand te vergelijken met een touringcar waarmee er schoolreisje worden gedaan. Als de stoelen vol zijn, dan gaan ze staan in het gangpad. Hier heb ik in het begin ook moeten aansluiten. Uiteindelijk kon ik gelukkig zitten.
Vandaag reis ik een klein stukje verder. Op de volgende plaats blijf ik 6 dagen. Even goed uitrusten voor ik weer de lange busrit terug maak naar de kust.

  • 14 November 2017 - 12:52

    Mathijs En Marij :

    Hoi Yvet,
    Leuk om weer van je te horen. Het is weer een heel avontuur daar en ben je geen krokodillen voedsel geworden . Ook fijn dat je contact hebt met de kinderen . Wij hopen dat je nog vele avonturen zult beleven.
    Groetjes Mathijs en Marij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Berending

Gambia 2017

Een nieuw continent ontdekken.

Recente Reisverslagen:

14 November 2017

De tweede week

06 November 2017

De eerste week
Yvet

Actief sinds 06 Sept. 2015
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 10146

Voorgaande reizen:

28 Februari 2018 - 24 Maart 2018

Marokko 2018

01 November 2017 - 25 November 2017

Gambia 2017

25 September 2016 - 21 Oktober 2016

Sumatra

03 Oktober 2015 - 01 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: