De eerste week - Reisverslag uit Berending, Gambia van Yvet Mestrom - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Berending, Gambia van Yvet Mestrom - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Yvet

06 November 2017 | Gambia, Berending

Daar is die dan, mijn eerste blog van deze reis. Ondertussen ben ik al 5 dagen aan het reizen. De vlucht is zonder problemen verlopen. Aangekomen in Gambia viel de stroom al direct twee keer uit terwijl ik bij de bagageband aan het wachten was. Die gaat ook op stroom, dus langer wachten...... oja overal waar ik kom eerst mijn zaklamp een vast plekje geven. Die zal ik wel nodig gaan hebben, als ik dit nu zie. Ik word zoals afgesproken opgehaald door de lodge. We rijden eerst over een verharde weg, zonder straatlantaarns. Daarna gaan we de weg van het dorpje in. In Nederland zou dit een weg zijn voor alleen landbouw verkeer of voor motorcrosser. Alleen maar zand en hobbels.
De volgende ochtend zie ik pas hoe prachtig de lodge is. Het ligt direct aan zee, ontbijten kan op het strand. Ik vraag een chauffeur en ga naar Banjul. Hier bezoek ik een markt. Deze is redelijk te vergelijken met hoe ze in Indonesie zijn. Daarna gaan we door naar het nationaal museum. Hier is vanalles over de geschiedenis. De chauffeur vertelt vanalles over de dingen die er staan. Na de tocht neem ik een duik in zee. Heerlijk afkoelen.....
Vrijdag ben ik met een jongen van de lodge op pad geweest. We gingen met de lokale bus. Wat een avontuur! Een busje waar 23 mensen inzitten. In Nederland zouden er max 12personen in mogen. Zodra ze mij zien, staat er iemand op, zodat ik kan zitten. Nicolas (de jongen van de lodge) staat achter op een plankje buiten de bus. Tja als de stoelen bezet zijn, dan gaan ze daar verder.
Uiteindelijk komen we aan in abuko nature park. Eigenlijk een groot bos met een paar dieren. (Een schildpad, een grote vogel, kleine vogel, apen en een katachtige). Hierna lopen we een stuk, drinken wat en nemen een taxi naar de Lamin lodge. Bij deze lodge huren we een bootje en gaan varen. Aan de mangrouves zijn allemaal oesters te zien. Nooit geweten dat ze hier groeien. Het is laag water, waardoor ze goed te zien zijn. Ook moeten we hierdoor een stukje wadlopen. Jaja in Gambia wadlopen en in Nederland nooit gedaan. We gaan naar een aflegen dorpje en een boom die door een brand vanbinnen hol is geworden. Het is mooi om te zien.
Nu zit ik sinds 2 dagen in Berending. Soforal ecolodge. Wauw wat een top plek. Er is geen stroom op de kamer. Iets opladen kan op het kantoor van de eigenaar. Dit is een Nederlandse man, die hier woont. De douches en toiletten zijn zeer eenvoudige. Als douche een emmer water die je over je heen kan gooien met een klein bakje en de toiletten een gat in de grond, maar wel volledig ombouwd met een stenen hutje en gewoon een toiletbril.
De sfeer hier is heerlijk. Samen dingen doen en heerlijk praten met elkaar. De eerste middag ben ik met een local en twee andere nederlanders naar een voetbalwedstrijd gaan kijken van de jeugd. Wat was dat gaaf om te zien. Zodra iemand gescoord had, rende iedereen het veld op om te feesten. Hierna ging iedereen weer terug naar de zijlijn en zodra er weer een doelpunt werd gemaakt, begon het weer van voor af aan. Savonds kregen we een voorstelling bij het kampvuur met djmebes en typische afrikaanse dans.super gezellig. Natuurlijk moesten wij ook even meedansen.
Gisteren zijn we naar een reptielenfarm geweest met hetzelfde groepje. Hier heb ik een kleine krokodil vast gehouden en een kleine slang. Vanuit deze plek zijn we naar het strand gefietst om daar te lunchen en heerlijk te relaxen. Daarna door naar een kunstgallerij en weer terug naar de lodge. Op de terugweg kwamen we een wilde slang tegen op de weg. De eerste, al was het wel even schrikken.
Vandaagga ik met een local naar de markt en daarna samen koken. Vanmiddag weer even naar het strand. Heerlijk bij deze temperatuur......

  • 06 November 2017 - 18:19

    Jos Mestrom:

    super Yvet,
    maak er een geweldige reis van, en geniet.

    groetjes
    Mick, Helmie en Jos

  • 08 November 2017 - 23:19

    Ma:

    Hee Yvet!! Klinkt zo gaaf weer! Wat heerlijk als je toch zo open alles over je heen laat komen... en de mensen die je ontmoet top!! Geniet er helemaal van en wees ook voorzichtig! En blijf vooral schrijven, nu ben ik ook n beetje daar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Berending

Gambia 2017

Een nieuw continent ontdekken.

Recente Reisverslagen:

14 November 2017

De tweede week

06 November 2017

De eerste week
Yvet

Actief sinds 06 Sept. 2015
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 10122

Voorgaande reizen:

28 Februari 2018 - 24 Maart 2018

Marokko 2018

01 November 2017 - 25 November 2017

Gambia 2017

25 September 2016 - 21 Oktober 2016

Sumatra

03 Oktober 2015 - 01 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: