mijn eerste week - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Yvet Mestrom - WaarBenJij.nu mijn eerste week - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Yvet Mestrom - WaarBenJij.nu

mijn eerste week

Blijf op de hoogte en volg Yvet

06 Maart 2018 | Marokko, Marrakesh

Daar is ie dan, mijn eerst reisverslag van de vakantie in Marokko. Ik ben hier nu bijna een week en het bevalt zeer goed. Wauw wat is dit een mooi land en wat een fijne mensen! Ja dat laatste had ik niet helemaal verwacht. Natuurlijk zijn er overal mensen die op je geld uit zijn en dat is hier niet anders, maar als je nee zegt dan accepteren ze dit ook en er zitten een hele hoop goede mensen tussen.

Ik ben eerst in Marrakech verbleven, aangezien mijn vlucht hier stopte. Het is een grote stad, waar je in de kleine straatjes flink kan verdwalen. En ja ook ik ben daar de weg kwijt geraakt, maar zodra je naar het grote plein vraagt (een toeristenattractie) dan kom je er weer uit. De winkeltjes zijn heel eenvoudig. Het is een kleine ruimte waar een toonbank voor staat. Je kunt aanwijzen/ zeggen wat je wil. Bij souveniersshops kun je wel een beetje naar binnen lopen, maar let op als je je omdraait, want dan is het schap achter je leeg.
Het riad (hostel) waar ik verbleef was heerlijk, net als thuis komen. Ze zijn zeer gastvriendelijk en ondanks de taalbariere proberen we elkaar te helpen. Ze spreken hier namelijk Frans en een klein beetje Engels. Nu laat ik voornamelijk Engels spreken. Mijn Frans ben ik wel aan het oefenen. De jongen in het Raid praatte Frans tegen mij en ik praatte Engels terug. Zo proberen we elkaar wat te leren.
Vanuit Marrakech ben ik naar de watervallen van Ouzoud gegaan. Het is 2 uur rijden met een toeristenbus. Het was prachtig. Bij de watervallen wilde de gids ons nog overtuigen om met hem mee te gaan, want het was een hele moeilijke weg met veel vertakkingen. Samen met enkele anderen (een Nederlander, een Engelse en een Poolse) besloten we alsnog zonder gids te gaan. Gezien de vele toeristen kan dit geen moeilijke weg zijn. De watervallen waren prachtig en wat wij al dachten was het geen moeilijke weg. De terugweg duurde wat langer, want de bus was kapot. Met regelmaat stonden we aan de zijkant van de weg stil en we hebben tweemaal gestopt bij een garage. Na de tweede keer was deze gemaakt.
Na Marrakech ben ik naar tinghir gereisd. Zeker de moeite waard, wat een prachtige natuur. De busreis zou 5 uur duren zeiden ze op het station. Google maps zei 6 uur dus ik ging als van 7 a 8 uur uit. En ja het bleek 7,5 uur te zijn. Gelukkig was het een touringcar met ieder een eigen stoel. De weg ging door de bergen, wat een pracht van een uitzicht. Aangekomen in Tinghir ben ik naar het riad gegaan en daar de rest van de avond verbleven. Ondertussen was het al 19.00 uur. De dag erna ben ik naar een kloof gegaan. Hier heb ik samen met een groep Duitsers gewandeld. Ook dit was zeker de moeite waard. Eerst zijn we over de grote weg gelopen en na een tijdje hebben we ons omgedraaid en zijn we naar het beginpunt terug gelopen. Tussendoor zagen we een nomade familie in de bergen zitten. Ze nodigde ons uit voor een kopje thee. Dit hebben wij zeker niet afgeslagen. Wat een ervaring! De manier waarop ze leefde, zo klein en eenvoudig, maar zo gastvrij. Terug bij het beginpunt zijn we via het pad een stukje omhoog gelopen. Ook dit was de moeite waard.
Samen wordt er elke avond djembe speelt. Wat is nu beter dan genieten van het uitzicht met djembe geluid op de achtergrond.
Afgelopen 2 dagen waren zeer speciaal. Gisteren ben ik met de eigenaar van het riad naar de rand van de woestijn gereden. Daar ben ik overstapt op een kameel en zo samen met 2 andere gasten de woestijn ingegaan. Wouw…wat een ervaring. Alsof je alleen op de wereld bent en wat is de natuur toch prachtig. De eigenaar van het riad is ook nog gekomen ’s avonds. Hij kwam per quad. We hebben bovenop een zandberg naar de zonsondergang gekeken. Heerlijk dat geluid op de achtergrond, helemaal niets!! Na de zonsondergang zijn we gaan eten. Het verblijf was zeer goed. Er staan tenten en er is zelfs licht. In het ‘restaurant’, zoals ze het daar noemen, staan tafeltjes en stoeltjes. Er is zelfs een toiletgebouw (een tent op een betonnen grond met een wc pot boven een gat in de grond). Met een emmertje water spoel je door. Het eten smaakt heerlijk. Er is meer dan voldoende. Na het eten kleden we ons warm aan en dan gaan we naar de sterren kijken. Daarna spelen we djembe en zingen we bij het kampvuur. Uiteindelijk gaan we op een zandberg kijken naar de opkomst van de maan. Wat prachtig. Alle sterren en vrijwel geen geluid. Hierna gaan we naar bed, want ’s ochtends worden we om 6.30 weer gewekt voor de zonsopkomst. Ook dit is weer genieten. Zover als je kan kijken zie je niemand, behalve zand! Hierna gaan we weer met de kameel terug naar het dorpje om daar te ontbijten. Rond 10.00 uur rijden Mohammed (eigenaar riad) en ik weer met de auto terug naar Tinghir. Ook deze autorit is alleen maar genieten. Wat een prachtige uitzichten!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Marrakesh

Yvet

Actief sinds 06 Sept. 2015
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 10155

Voorgaande reizen:

28 Februari 2018 - 24 Maart 2018

Marokko 2018

01 November 2017 - 25 November 2017

Gambia 2017

25 September 2016 - 21 Oktober 2016

Sumatra

03 Oktober 2015 - 01 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: